Achtergronden RET

Epictetus zei het al in het jaar 60 na Christus: ‘Het zijn niet de dingen die in de wereld gebeuren waardoor mensen van slag raken, maar hun gedachten daarover’. Vertaal dat naar onze tijd en je krijgt: ‘Waarom schiet ik op m’n werk altijd in de verdediging?’ of ‘Waarom is het meteen een ramp als ik een fout maak?’… Van sommige gedragspatronen heb je meer last dan gemak. Met behulp van RET leer je belemmerende en dwingende patronen herkennen.

Hoe werkt RET?
RET is een methode die je beter leert omgaan met stress, onrust, angst of spanning. RET maakt je bewust van irreële gedachten en overtuigingen. Je leert deze vervangen door realistische gedachten. Vaak heb je de neiging om een persoon of de omstandigheden de schuld te geven van je gevoelens. Daardoor zie je niet dat je eigen gedachten over de situatie grote invloed hebben op hoe jij je voelt.
Bijvoorbeeld: De trein heeft 20 minuten vertraging. Op het perron staan mensen die denken: ‘Ik heb ook altijd pech’, zijn ongeduldig en worden boos. En mensen die rustig blijven en denken ‘het is niet anders’. Zelfde gebeurtenis, verschillende gedachtes, verschillende emoties.

Dus: niet de feiten maken dat jij je gespannen voelt of gestresst, maar je gedachten. Je manier van denken en fantaseren bepaalt uiteindelijk hoe jij je voelt en gedraagt. RET helpt deze gedachten ‘uit te dagen’. Hierbij ligt de nadruk op acceptatie. Kunnen omgaan met kritiek, tegenvallers en emoties. Het leren rationeel te denken helpt je hierbij. Het denken wordt stapje voor stapje bijgesteld. Je gaat je anders voelen, anders gedragen.

Aanpak
Die training richt zich niet op wat er in het verleden fout ging, maar op hoe het in het ‘nu’ en in de toekomst beter kan. We hanteren daarbij de vier G’s: Gebeurtenis + Gedachten = Gevoelens en Gedrag. De training biedt zelfhulpstappen en reikt gedragsalternatieven aan. Het is een praktische aanpak, gericht op haalbare resultaten.

Resultaat
Na de training kun je:

  • Belemmerende gedachten herkennen
  • Emoties achter deze gedachten begrijpen
  • Belemmerende gedachten uitdagen
  • Alternatieve gedachten formuleren
  • Alternatief gedrag voornemen
  • Een actieplan maken om deze alternatieven uit te voeren

Je hebt geleerd dat je niet altijd hetzelfde hoeft te reageren. Je bent vrijer en meer ontspannen. Het aantal aanvaringen met anderen wordt minder. Je kunt (klant)vriendelijker optreden zonder jezelf te verliezen. Je kunt doelen bereiken zonder jezelf onder druk te zetten.

Literatuur

  • Beren op de weg, spinsels in je hoofd. Omgaan met emoties op het werk.
    Theo IJzermans en Coen Dirkx, 2003.Thema Zaltbommel. ISBN 90.7051.212.
  • Hoe maak ik van een olifant weer een mug? Rationele effectiviteitstraining voor gevorderden.
    Theo IJzermans en Roderik Bender, 2004. Schouten en Nelissen, Zaltbommel.
  • In de juiste versnelling. Een doe-boek voor meer energie en minder stress.
    Judith Knijn, 2004 Thema Zaltbommel ISBN 90.5871.204.4
  • Ret jezelf. Jan Verhulst, 2000.
    Swets & Zeitlinger B.V., Lisse. ISBN 90 265 1321 6.
  • Ret je kind. Opvoeden met gezond verstand.
    Jan Verhulst, 2006. ISBN 90 31 346 683 €14,90 (in 2006)

Website
www.rationeletherapie.nl